Köpvillkor

Köp och Leveransvillkor

Index:
1. Allmänt.
2. Beställning.
3. Leverans och frakt.
4. Leveransförsening.
5. Priser.
6. Betalsätt.
7. Avbeställning.
8. Garanti.
9. Transportskada.
10. Ångerrätt.
11. Öppet köp.
12. Reklamation.
13. Byte.
14. Ägarförbehåll.
15. Tvist.
16. Copyright.
17. Förändring av köp/försäljningsvillkor.
18. Personuppgifter.

1. Allmänt

1.1 Dessa villkor gäller för campingvaruhusets produkter, om inget annat har särskilt överkommits skriftligt mellan kund och campingvaruhuset.

1.2 Campingvaruhuset försäljning till konsument följer de tvingade regler som följs av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen finns här.

Top

2. Beställning

2.1 Beställare måste vara minst 18 år fyllda.

2.2 Vi skickar automatiskt orderbekräftelse till den e-post adress som angivits.

2.3 Campingvaruhuset förbehåller sig rätten till att inte beställa eller skicka en vara som ej blivit betald. (Gäller ej vid postförskott, för mer information om ej uthämtade paket mot postförskott se punkt 3.5)

Top

3. Leverans och frakt

3.1 Om beställda produkter finns i våran fysiska butik, skickas dessa omgående vid mottagen/godkänd betalning (Se punkt 2.3). Leveranstiden är då normalt 3 - 5 arbetsdagar (Mån - Fre). Beställningsvaror/produkter som vi ej har i lager har normalt en leveranstid på 7-9 arbetsdagar Mån - Fre (dvs. skickas beställningen in efter 17 på en fredag räknas behandlingen från måndag), vissa produkter är beställningsvaror och lev.tiden är då normalt mellan 2-3 veckor.

(Campingvaruhuset reserverar sig för att förseningar och restnoteringar från leverantör kan uppkomma. Du som kund är medveten vid köp om att leveranstiden kan bli längre än 7 - 9 arbetsdagar om en eller flera produkter som du har beställt eller ska beställa är restade eller försenade från leverantör/erna).  

Finns en eller flera av dina beställda produkter i lager, men en eller flera är beställningsvaror. Skickas då ordern när den är komplett. För mer information om varför leveranstiden är 7-9 arbetsdagar klicka här.

Tänk på, att sortimentet är stort och att vi ej kan ha allt hemma i lager. Därför beställer vi oftast hem efter hand. Notera också att vi har en stor butik och ett stort lager så hör gärna med oss om lagerstatus.

Ni kan även alltid sända en förfrågan till oss på mail, för att få ett mer exaktare besked angående leveranstiden. Kontakta oss, hittar du under Kundtjänst.

3.2 Vi skickar alla paket med Schenker som paket inom Sverige. Fyll gärna i Mobilnummer så får ni snabbare meddelande när paketet är framme via SMS.

Du kan också spåra ditt paketet genom att logga in på mina sidor. Notera: Om paketet inte skickat, så kan du ej spåra det.

När transporten bokas skickas ett mail ut till dig från Schenker/unifaun. Du som kund är medveten om att det mailet är ej en leveransavisering eller leveransbekräftelse. Det mailet är ett automatiskt utskick och kontrolleras varken av Campingvaruhuset eller Schenker. Det är endast ett kvitto på att din fraktsedel har skrivits ut. Om du har uppgett ditt mobilnummer kommer Schenker att skicka ett sms när paketet finns att hämtas på närmaste ombud. Vid hemleverans ringer Schenker dig och bokar en tid när leveransen kommer att ske. För mer information gällande ombud/hemleverans se 3.2.1.

3.2.1 Ombud/Hemleverans.

Vid små paket ej skrymmande skickas paketet till ett ombud. Om paketet ej överstiger 120 cm eller där ej längd + omkrets överstiger 1,85 meter. Vikt ej över 20 kg. Skickas det till ditt närmaste ombud.

Om paketet är skrymmande eller vid större produkter så som, markis, vattendunkar (flera antal), tält, stolar m.m. Skickas det direkt hem till dig med hemleverans. Schenker kommer då att ringa och boka en tid. Paketet levereras under dagtid. Om du ej kan ta emot paketet under dagtid, pratar du med Schenker. Vid förfrågning kan de möjligtvis leverera till ditt jobb, ställa av paketet utanför dörren, på baksidan m.m. Hör med transportbolaget för mer information.

(Du som kund är medveten om att paketet kan kommas att skickas med hemleverans vid större sändningar eller skrymmande paket. Det är din skyldighet att kunna lösa så att du kan ta emot paketet när transportbolaget kontaktar dig. Hör därför med dem hur ni skall lösa hemleveransen).

3.3 Det går även bra att hämta varorna direkt i vår butik.

3.4 Det normala fraktpriset är 115:- oavsett hur lite eller mycket som handlas (0 kr om paketet hämtas i vår butik). Notera, vissa produkter som tex. markiser, tält (se mer information angående frakt och tält nedan) och andra stora gods går under en annan fraktklass med pris 295-395:-. Om du då bara handlar små produkter istället som tex. glödlampor och LED-Lampor blir summan för frakten 69:-. Köper du tex. 3 LED-Lampor och även beställer ett bord så blir frakten i 115:- och inte 69:-.
Beställer du 3 LED-Lampor och en markis blir frakten 395:- och inte 69:-.
Tält tex. går under fraktklassen 295:- och upp till 695:-, beroende på storlek. Frakten beror helt på hur stort och skrymmande paketet är och hur många antal kollin som ingår i leveransen. Frakten blir dock aldrig dyrare än 695. Du kan alltid se fraktkostnaden i kassan.

3.5 I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställd försändelse debiteras kunden kostnad för motsvarande frakt (tur och retur), postförskottsavgift (gäller endast postförskott) samt hanteringsavgift på 250 kronor. Detta gäller vid sändningar via ombud

3.6 EJ UTHÄMTAT SYSTEM / HEM DAG
Om kund underlåtit sig att hämta ut produkten inom 5 arbetsdagar efter det att första avisering från transportbolaget har skickats ut. (kunden ansvarar för att rätt telefonnummer har angetts) så tas en hanteringsavgift på 250 kr ut. Om uthämtning av sändning uteblir totalt 15 dagar kommer sändningen gå tillbaka till Campingvaruhuset. En kostnad 750 kr kommer då tas ut. Önskas sedan ny leverans kommer en fraktkostnad tillkomma.

3.7 Villkor vid beställning av tält med “A-Mått” (gäller även tillbehör/stativ som är bundna till ett eller flera a-mått)
Vid avbeställning av tält med a-mått förbehåller sig campingvaruhuset rätten att ta ut en avgift för extra hanteringskostnader. Avgiften skiljer sig i storlek beroende på hur långt produkten har kommit i leveranskedjan.

Vid avbeställning där en lagervara inte har lämnat vårt lager tas ingen extra avgift ut. Detta gäller även om varan går att avbeställa inom rimlig tid från ev leverantör.

Vid avbeställning där produkten har lämnat leverantörens lager för leverans till Campingvaruhuset tas en hanteringsavgift på 500 kr ut.

Vid avbeställning av beställningsvara där produkten har lämnat vårt lager för leverans till kund eller om kund underlåtit sig att hämta ut produkten inom 5 arbetsdagar efter det att första avisering från transportbolaget har skickats ut. (kunden ansvarar för att rätt telefonnummer har angetts) så tas en hanteringsavgift på 750 kr ut.

Top

4. Leveransförsening

4.1 Kunden får genom skriftligt meddelande till Campingvaruhuset häva avtalet såvitt avser försenade produkter om leverans-försening som beror på Campingvaruhuset eller något förhållande på hans sida pågår mer än 45 dagar. Campingvaruhuset åtar sig att återbetala förskottsbetalat belopp inom 20 arbetsdagar.

Top

5. Priser

5.1 Alla priser är inkl. moms.

Top

6. Betalsätt

6.1 Vi stödjer Kortbetalning via KlarnaFaktura och dela upp beloppet. (samarbete med Klarna).

6.1.1 Faktura - Vi erbjuder i samarbete med Klarna fakturering till privatpersoner och företag, med betalningsvillkor 14 dagar. En faktura kommer separat och du betalar enkelt till BankGiro eller PlusGiro. Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd (privatpersoner) eller registrerad (företag) adress. Kreditgränsen är flytande och beräknas innan köpet avslutas. Högsta kreditgränsen som medges är 50 000 kr både för privatpersoner och företag. Förenklad kreditprövning utan kännedomskopia sker. Om du väljer att hämta ut varan i butik tillkommer 20 kr i hanteringsavgift (gäller endast direktbetalning och fakturering).

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 50 kr, samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid frågor rörande påminnelseavgift/räntor, kontakta Klarna. Läs mer om Klarna Faktura.

6.1.2 Bank/Kreditkort - Vi accepterar VISA och MasterCard. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid, samt kortets CVV2/CVC-kod. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. All information rörande transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade, dvs. mycket säkra. Vi tar emot de vanligaste svenska betalkorten, dock ej Maestro eller VISA Electron. Har du problem med betalningen, kontakta kundtjänst.

6.1.3 Hämta i Butik - Vid beställning med betal- och leveranssättet “Hämta i butik” så är produkterna reserverade i butik i två veckor från och med att beställningen är komplett och en avisering om godkänd hämtning har skickats via sms eller mail. Produkterna går inte att hämta ut innan en avisering om detta har mottagits av kunden. Campingvaruhuset reserverar sig för eventuella restnoteringar.

Vid utebliven hämtning av beställning via “hämta i butik - fraktfritt” tillkommer en avgift på 250 kr oavsett produkt. Denna avgift kommer faktureras via Klarna. Observera att ytterligare regler gäller tält med A-mått och vissa produkter relaterade till dessa, se 3.7


6.1.4 Postförskott - När du väljer att betala mot postförskott tillkommer en avgift på 70 kr. Postförskottsavgiften läggs på fraktpriset.

NOTERA: Väljer du att använda dig av postförskott på skrymmat paket, paket med flera kolli och eller halv/hel pallar. Så blir du skyldig att betala till transportbolaget innan dom kör ut paketet till dig. Hur transportbolaget väljer att hantera detta är upp till dem. Vi hänvisar därför till att du tar kontakt med Schenker om du har frågor angående transporten. Vi registrerar bara postförskott/efterkrav för sändningen och om transportbolaget inte kan ta emot betalning vid utkörning måste du betala till dem under deras villkor. Hör gärna med Schenker om du är osäker. Hur vet jag som kund att det ej blir fler kolli? Tänkt tex. köper du 4 st solstolar blir detta paket stort. Lägger du till övriga produkter såsom markissida och campingtillbehör blir detta i ett separat paket. Hör med oss om du är osäker kring flera kolli.

Eftersom vi erbjuder 14 dagars faktura genom Klarna har vi valt att ej använda oss av tjänsten postförskott. För mer information är du välkommen att kontakta oss.

6.1.5 Delbetalning - Vi erbjuder i samarbete med Klarna möjlighet till delbetalning i 3, 6, 12 eller 36 månader för belopp över 2000 och en kampanj (upp till 24 månader) för lägre belopp, ner till 200 SEK. Enkelt och smidigt! Du gör din ansökan om delbetalning här i kassan i samband med ditt köp. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du välja ett alternativt betalningssätt. Delbetalning är endast tillgängligt för privatpersoner och ordern levereras enbart till din folkbokförda adress.

DelbetalningDela upp betalningen
PeriodRäntaUppläggningsavgiftAvikostnad
3 månader0%95 SEK29 SEK
6 månader0%195 SEK29 SEK
12 månader0%295 SEK29 SEK
24 månader9,95%295 SEK29 SEK
1/24 betalning19,50%0 SEK29 SEK

Top

6.1.6 Delbetalning - Vi erbjuder dig delbetalning i samarbete med Santander Consumer bank.
Du ansöker enkelt i kassan och kan alltid välja att räntefritt delbetala det du handlar i upp till 4–24 månader.
Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du välja ett alternativt betalningssätt. Delbetalning är endast tillgängligt för privatpersoner och ordern levereras till valfri adress. Underskrift sker alltid med mobil Bank ID

Du får ett MasterCard som du kan använda över hela världen och som du givetvis inte betalar någon årsavgift för.

Läs mer, se dina olika delbetalningsmöjligheter, räntor, avgifter här:Mitt Kort - Trygga Köp

Delbetalning
PeriodRäntaUppläggningsavgiftAvikostnad
Upp till 4 månader0%95 SEK30 SEK
Upp till 12 månader0%295 SEK30 SEK
Upp till 24 månader0%495 SEK30 SEK


7. Avbeställning

7.1 Ni kan ända fram tills ordern inte har blivit packad/beställd/hämtad avbeställa er order. Se mer här!

(Information kring om du vill byta eller ångra ett köp. Se mer här!)

Top

8. Garanti

8.1 Vi tillämpar 1 års garanti vid material eller fabrikationsfel.

Top

9. Transportskada

9.1 Upptäcker du skadan när du hämtar paketet skall du omgående anmäla detta till Posten/Schenker innan du öppnar paketet.

Top

10. Ångerrätt

10.1 När du som Kund handlar på campingvaruhuset.se eller via telefon gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du som Kund alltid har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Campingvaruhuset detta inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, detta kallas ångerfrist. Du som Kund står för tur- och returfrakt vid ångrat köp och ska returnera varan i oförändrat skick, väl emballerad och i originalförpackning.

10.2 Ångerrätten gäller inte för en vara som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. I samband med en beställning av en sådan vara för vilken ångerrätt inte gäller får du som Kund tydlig information om detta.

Utöver den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar erbjuder Campingvaruhuset även öppet köp på vissa varor i 30 dagar efter leveransdatum, se nedan under punkt 11.

10.3 Om du som Kund vill ångra köpet ska Kunden, innan ångerfristen löpt ut, registrera detta till Campingvaruhuset. Detta innebär att Kunden ska skicka ett klart och tydligt meddelande till Campingvaruhuset om sitt beslut att utöva ångerrätten. Kunden ska uppge namn, adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer, artikelnummer och namn på varan i meddelandet. Kunden ska även fylla i och skicka med den standardblankett för ångrat köp som följt med i Kundens beställning. Blanketten finns även att ladda ner här. Kunden kan alltid returnera varan till Campingvaruhusets fysiska butik.

10.4 Kunden står för returfrakt och ska returnera varan hel och ren, omonterad och oanvänd, väl emballerad och i originalförpackning. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum Kunden meddelat Campingvaruhuset att Kunden önskar utöva sin ångerrätt. När Kunden registrerat sitt beslut om ångrat köp till Campingvaruhuset kundtjänst besvaras Kunden med en fraktsedel. Fraktsedeln ska Kund skriva ut och fästa synligt på paketets utsida. Campingvaruhuset står för fraktens kostnad till det att vi mottagit varan. När returen är mottagen av Campingvaruhuset dras returfraktens kostnad av från kreditbeloppet för varan. Kunden kan alltid returnera varan i Campingvaruhusets fysiska butik.

Om Kunden skickar varan på eget bevåg och inte använder Campingvaruhusets fraktsedel måste den skickas direkt till Campingvaruhusets adress. Skulle Kunden skicka varan till ett ombud kan Campingvaruhuset inte hämta ut varan och den kommer gå i retur till Kund. Detta innebär att det kan tillkomma extra avgifter för Kunden som Campingvaruhuset inte kan ersätta.

Observera att Campingvaruhuset har rätt till att dra av kostnaden för eventuell värdeminskning av varan om det är tydligt att den minskat i värde på grund av Kundens hantering av varan, detta gäller även originalförpackningen.

10.5 Om Kunden har returnerat en vara som är köpt av Campingvaruhuset betalar Campingvaruhuset tillbaka det belopp som Kunden betalat för varan. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Kunden valt något annat leveranssätt än de standardleveranssätt som Campingvaruhuset erbjuder. På det belopp som ska återbetalas har Campingvaruhuset rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du som Kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

10.6 Campingvaruhuset betalar tillbaka beloppet så fort som möjligt, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Campingvaruhuset tog emot Kundens meddelande om utövande av ångerrätten. Campingvaruhuset får dock avvakta med återbetalning tills Campingvaruhuset tagit emot varan eller till dess Kunden kan visa att varan har skickats tillbaka. Återbetalningen kommer att ske till dig som Kund via det betalningsalternativ som Kunden ursprungligen valt vid köptillfället, förutsatt att något annat inte överenskommits eller att det finns hinder för en sådan återbetalning.

10.8 Retur av vara ska göras till Campingvaruhuset på det sätt som anges häri och på följande sida på webbplatsen: https://www.campingvaruhuset.se/retur-reklamation

Top

11. Öppet köp

11.1 Utöver den lagstadgade ångerrätten enligt punkt 10 ovan erbjuder Campingvaruhuset öppet köp på lagerförda varor i 30 dagar efter leveransdatum. En lagerförd vara är en standardprodukt som lagerförs i Campingvaruhusets lager (lagervara). Kunden ska kunna uppvisa kvitto samt inom 30 dagar lämna tillbaka varan hel, ren och i originalförpackning. Varan får inte heller ha varit använd eller monterad.

11.2 Öppet köp gäller inte för beställningsvaror, varor på metervara eller förbrukningsvaror såsom kemikalier på burk eller flaska etc, inte heller vid betalning med värdecheck, rabattkupong eller presentkort, om inte annat överenskommits vid köptillfället. Sådan överenskommelse ska i så fall stå angiven på Kundens kvitto för att öppet köp ska gälla.

11.3 Kunden står för returfrakten vid öppet köp. Kunden måste returnera varan väl emballerad och i originalemballage.

11.4 När Campingvaruhuset fått tillbaka returnerad lagervara och konstaterat att den är i oförändrat skick betalar Campingvaruhuset tillbaka det belopp Kunden betalat för den lagervara som skickats tillbaka. Campingvaruhuset betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 30 dagar från det datum Campingvaruhuset mottagit lagervaran i retur. Vid retur av lagervara återbetalas inte fraktavgiften. Campingvaruhuset förbehåller sig rätten att neka retur av en lagervara om det visar sig att lagervaran inte är i oförändrat skick. Campingvaruhuset har i sådana fall rätt att returnera lagervaran som nekats retur till Kunden på Kundens bekostnad.

11.5
Retur av vara ska göras till Campingvaruhuset på det sätt som anges häri och på följande sida på webbplatsen: https://www.campingvaruhuset.se/retur-reklamation

Top

12. Reklamation

12.1 Kund har alltid tre års reklamationsrätt på varor inköpta av Campingvaruhuset.

12.2 Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt konsumentköplagen. Kund som önskar göra gällande fel i levererad vara ska så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Campingvaruhuset enligt vad som anges på Webbplatsen. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att Kunden märkt eller borde ha märkt felet.

12.3 Om Kunden vill reklamera en vara ska Kunden, inom skälig tid, registrera detta till Campingvaruhuset. Detta innebär att Kunden ska skicka ett klart och tydligt meddelande till Campingvaruhuset om sitt beslut att utöva reklamationsrätten. Kunden ska uppge namn, adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer, artikelnummer och namn på varan i meddelandet. Kunden måste uppge en detaljerad beskrivning på vad som är fel med varan. Kunden kan komma att behöva bevisa felet genom att ta kort på varan och skicka in till Campingvaruhuset. Campingvaruhuset förbehåller sig rätten att neka reklamation om det visar sig att Kund inte registrerat reklamationen och inte fått ett godkännande av Campingvaruhuset att utöva reklamationsrätten. Campingvaruhuset har i sådana fall rätt att returnera varan som nekats retur till Kunden på Kundens bekostnad. Kunden ska även fylla i och skicka med den standardblankett för reklamation som finns på hemsidan. Blanketten finns även att ladda ner här. Kunden kan alltid reklamera varan till Campingvaruhusets fysiska butik.

12.4 Transportskador ska anmälas på samma sätt som reklamationer med undantag att anmälan måste göras inom 7 dagar från det att Kunden mottagit varan. När varan lämnat Campingvaruhuset förs ansvaret vidare till fraktbolaget. Campingvaruhuset har inget ansvar för skador som kan uppstå under transport där Kunden själv transporterat varan hem eller till en annan adress.

12.5 När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Campingvaruhuset att kompensera kunden enligt gällande konsumentlagstiftning. Campingvaruhuset strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Campingvaruhuset mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Campingvaruhuset förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen. Vid reklamationer följer Campingvaruhuset riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden (se arn.se ). Mer information finns på konsumentverket.se.

Campingvaruhuset kommer att kompensera dig genom att:
I första hand avhjälpa felet,
i andra hand ersätta dig med en ersättningsvara, eller
i tredje hand ge dig ett presentkort som täcker varans kostnad.

12.6 Campingvaruhuset står för returfrakten för godkända reklamationer, förutsatt att returfrakten sker på överenskommet sätt mellan Kunden och Campingvaruhuset.

Top

13. Byte

13.1 Om Kund vill byta en vara som köpts av Campingvaruhuset ska Kund vända sig till vår fysiska butik. Kunden kan inte byta en vara via campingvaruhuset.se. I sådana fall får Kunden returnera sin ursprungliga beställning och lägga en helt ny order.

Top

14. Ägarförbehåll

14.1 Produkten/er förblir Campingvaruhusets egendom tills dess de förfullo betalats.

14.2 Till dess äganderätten övergått till kunden, förbinder sig kunden att väl vårda produkterna och att inte utan Campingvaruhusets skriftliga medgivande vidtaga ändringar i dessa. Kunden äger inte rätt att överlåta eller upplåta nyttjanderätt till produkter som omfattas av ägarförbehåll.

Top

15. Tvist

15.1 Vid tvist där en Privatperson är köpare följer vi Allmäna Reklamationsnämndens rekommendation.

Top

16. Copyright

16.1 Alla dessa sidor är ägodelar till Campingvaruhuset, som drivs av Henrikssons Husvagnar AB (ORG NR: 556352-7968). Informationen är skyddad genom bl.a. upphovsrätt, marknadsförings- och varumärken. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn samt information om produkter gällande bl.a. produktens vikt, bilder och grafik, design, layout och annat innehåll ovillkorligen ej får kopieras eller användas utan explicit medgivande (skriftligt) från Henrikssons Husvagnar AB.

Top

17. Förändring av Köp/försäljningsvillkor

17.1 Campingvaruhuset förbehåller sig rätten att ändra i nuvarande försäljningsvillkor.

Top

18. Personuppgifter


Personuppgiftsansvarig är den som ansvarar för behandlingen av personuppgifter. I detta fall är den personuppgiftsansvarige:

Henrikssons Husvagnar AB
Sparrsätra Lådö 10
745 95 Enköping
Sverige
E-post: info@campingvaruhuset.se
Telefon: 0171-105570

Allmänt:

Den 25 maj 2018 träder den nya europeiska dataskyddsförordningen,”The General Data Protection Regulation (GDPR) i kraft. Förordningen kommer att verka i hela EU. Den kommer att gälla alla företag som säljer och lagrar personuppgifter om medborgare i Europa, inklusive företag på andra kontinenter. Det ger medborgarna i EU och EES större kontroll över sina personuppgifter och säkrar att informationen skyddas i hela Europa.

Vilken information kommer Campingvaruhuset samla in om dig?

För att kunna fullgöra begäran från er som besöker och beställer produkter från oss på Campingvaruhuset kan du få lov att uppge några av dessa uppgifter:

• Ditt namn
• Ditt personnummer/ organisationsnummer
• Din e-postadress
• Din postadress
• Din leveransadress
• Ditt telefonnummer
• Dina kontaktuppgifter

Vi registrerar dina uppgifter när du köper eller beställer en vara. Vi kan även samla in uppgifter om du som kund vill bli kontaktad, t.ex. kring offerter etc. Om du registrerar dig för nyhetsbrev har vi rätt att spara din mejladress. Du har alltid rätt som kund att avregistrera dig från vårt nyhetsbrev. Detta görs lättast via mail till info@campingvaruhuset.se

Vad Campingvaruhuset använder dina personuppgifter till:

• Behandla din beställning
• Hantera kundprofil
• Behandla betalningar
• Leverera produkter
• Skicka information

Alla personuppgifter finns skyddade i vårt affärssystem där endast behöriga inom företaget kan logga in. Vi säljer eller lämnar aldrig vidare några personuppgifter till tredje part. Vi behandlar endast dina personuppgifter för att fullgöra ditt avtal med oss. Om det är nödvändigt kommer dina personuppgifter överföras till våra tjänsteleverantörer (t.ex transporttjänster och direktleverans från leverantör till kund).

Dina rättigheter:

Du som kund hos Campingvaruhuset har alltid rätt till att begära information om vilka uppgifter vi sparar om dig. Du som kund har rätt att när som helst begära rättelse eller radering av dina uppgifter som du anser vara felaktiga. Detta görs lättast via mejl till info@campingvaruhuset.se
Om du har en fråga eller vill lämna ett klagomål angående hur dina personuppgifter har blivit behandlande kan du även där kontakta oss via mejl på info@campingvaruhuset.se

Lagring:

Dina uppgifter lagras i tre år från din senast lagda beställning. Om du som kund vill ha dina uppgifter raderade innan tre år kan vi ta bort vissa uppgifter direkt och övriga tas bort då vi längre inte har användning av dina uppgifter. Vissa uppgifter måste sparas i sju år enligt svenska bokföringsregler.